کرج – چهارراه طالقانی – به سمت میدان شهدا – کنار گذر قبل از اداره پست – ساختمان ارم – طبقه اول
کرج – چهارراه طالقانی – ساختمان ارم
02632260644

مراقبت های بارداری​

مراقبت های بارداری برای تولد یک نوزاد

در دوران بارداری مادر به صورت مرتب باید  توسط متخصص زنان ویزیت شود و مراقبت های بارداری ویژه ای دریافت کند.

هدف از مراقبت های بارداری جلوگیری از مرگ جنین و جلوگیری از زایمان زودرس و تولد یک نوزاد سالم همراه با حفظ  سلامتی مادر است. این مراقبت ها باید هر چه سریعتر شروع شود و حتی بهتر است قبل از بارداری مادر تحت نظر پزشک متخصص زنان باشد.

شما می توانید جهت بررسی و مراقبت های بارداری و پیش از بارداری به مطب دکتر نویدا نوروززاده متخصص زنان در کرج مراجعه فرمایید.

مراقبت های دوران بارداری چندین هدف اساسی دارد که شامل :
  • تشخیص زودرس و دقیق سن بارداری
  •  تشخیص مادرانی که در معرض خطر عوارض بارداری قرار دارند.
  •  ارزیابی وضعیت سلامت مادر و جنین
  •  آموزش و ارتباط با مادر
  • هر گونه مداخله به منظور به حداقل رساندن خطرات و عوارض احتمالی

برای دریافت مراقبت های دوران بارداری لازم است تا خانم باردار به صورت مرتب ویزیت شود.می توان حاملگی را به سه قسمت سه ماهه اول و سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری تقسیم کرد.

ابتدا به مراقبت های سه ماه اول بارداری می پردازیم :

اولین ویزیت و مراجعه به پزشک متخصص باید به محض پی بردن به حاملگی صورت بگیرد و در صورتی که طی اولین ویزیت مادر سالم باشد و هیچ گونه ریسک فاکتوری نداشته باشد ادامه ویزیت ها به صورت زیر خواهد بود:

  • هر چهار هفته تا هفته بیست و هشت حاملگی
  • سپس هر دو هفته تا هفته سی و شش حاملگی
  • سپس هر هفته تا زمان زایمان

در اولین ویزیت پزشک متخصص زنان سوالاتی در مورد چرخه قاعدگی، حاملگی های قبلی، بیماری های زمینه ای مادر و بستگان درجه یک، دارو های مصرفی مادر،مصرف هر گونه مکمل ، مصرف سیگار یا الکل و مواد مخدر در مادر و تماس با مواد شیمیایی و توکسیک در منزل یا محل کار و..‌ می پرسد.

قد و وزن مادر اندازه گرفته می شود تا میزان وزن گیری مادر در دوران بارداری محاسبه شود و فشار خون مادر نیز چک می شود.

در ویزیت اول باید آزمایش خون جهت بررسی موارد زیر گرفته شود :

  • شمارش کامل سلول های خونی
  • چک کردن گروه خونی مادر: در صورتی که RH(یک فاکتور پروتئینی روی سطح سلول های قرمز خونی) مادر منفی باشد و و RH پدر مثبت، ممکن است مراقبت های ویژه ای نیاز باشد
  • اندازه گیری سطح هموگلوبین: پایین بودن سطح هموگلوبین نشان دهنده ی کم خونی است که به شدت روی بارداری تاثیر دارد و باید هرچه سریعتر تشخیص و درمان شود.
  • چک کردن سطح ایمنی مادر نسبت به یک سری عوامل عفونی:در واقع سطح ایمنی نسبت به ویروس سرخچه  اندازه گیری می شود(به کمک اندازه گیری سطح آنتی بادی های ضد ویروس در خون مادر )
  • همچنین در آزمایش خون، ابتلای مادر به هپاتیت بی، سیفلیس و ویروس ایدز، بررسی می شود.
  • از مادر نمونه ادرار جهت بررسی ابتلا به عفونت ادراری  یا بررسی دفع پروتئین در ادرار گرفته می شود.

در ویزیت بارداری اقدامات زیر نیز انجام می شو د:

  • پزشک واژن و سرویکس خانم باردار را معاینه می کند تا از سلامت آن ها مطمئن شود و برای تست پاپ اسمیر از سرویکس نمونه برمی دارد ( پاپ اسمیر تستی برای بررسی بدخیمی در ناحیه سرویکس است).

همچنین با نمونه برداری از سرویکس و واژن ابتلا به عفونت هایی مانند گنوره و کلامیدیا بررسی می شود.

  • پزشک متخصص برای خانم باردار مولتی ویتامین های لازم را تجویز می کند که باید حاوی مقدار لازم فولیک اسید باشد ( تمام سلول های بدن برای رشد و تکثیر به فولیک اسید نیاز دارند و مصرف فولیک اسید پیش از بارداری و بلافاصله پس از بارداری می تواند از نقص هایی مانند شکاف کام و شکاف لب و نقص های لوله عصبی جلوگیری کند)
  • همچنین پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد تغذیه مناسب خانم باردار، نحوه کنترل استفراغ صبحگاهی و فعالیت فیزیکی به مادر توضیحات لازم را ارائه می دهد.

سایر ویزیت ها نسبت به ویزیت اول کوتاه تر است و در هر  ویزیت پزشک سوالاتی در مورد حال عمومی مادر و داشتن هر گونه مشکل می پرسد و فشارخون  و وزن مادر اندازه گیری می شود و ضربان قلب جنین کنترل می شود.

ضربان قلب جنین از حدود هفته‌ی شش الی هفت بارداری قابل شنیدن است.

در سه ماهه اول آزمایش سونوگرافی جهت تخمین دقیق سن بارداری انجام می شود.

مراقبت های سه ماهه دوم بارداری :

در هر ویزیت پزشک حال عمومی و مشکلات مادر را می پرسد و در باره ی مشکلات شایعی مانند خستگی، سوزش سر دل، رگ های واریسی ، درد کمر و..‌. به مادر توضیحاتی می دهد.

وزن و فشار خون مادر اندازه گیری می شود و میزان رشد رحم بررسی می شود  تا از رشد جنین اطمینان حاصل شود.

ضربان قلب نوزاد کنترل می شود و همچنین ممکن است نمونه ادرار جهت بررسی وجود پروتئین یا قند در ادرار گرفته شود که نشان دهنده فشار خون و قند خون دوران بارداری می باشند.

مراقبت های سه ماهه سوم بارداری :

در این دوران مشکلاتی مانند یبوست، سوزش سر دل و خستگی بسیار شایع اند و مادر می تواند از پزشک مشاوره بگیرد.

در هر ویزیت وزن و فشار خون مادر اندازه گیری می شود و ضربان قلب جنین کنترل می شود.

در سه ماه سوم با انجام یک سری مانور ها روی شکم ، موقعیت جنین در داخل رحم بررسی می شود و با بررسی موقعیت جنین در رحم  و همچنین معاینه لگن،  امکان زایمان طبیعی و یا سزارین نیز بررسی می شود.

چند هفته قبل از زایمان از واژن نمونه برداشته می شود و وجود عفونت استرپتوکوک در مادر بررسی می شود تا در صورت وجود، پیش از زایمان درمان شود.

در ادامه به بررسی غربالگری های دوران بارداری می پردازیم :

در دو مرحله انجام می شود که مرحله اول آن در بازه ی زمانی یازده هفته تا سیزده هفته و شش روز قابل انجام است و احتمال خطر بیماری هایی مانند  سندرم داون ( تریزومی ۲۱) و تریزومی۱۳ و تریزومی ۱۸ مشخصی می شود. غربالگری مرحله اول شامل یک آزمایش خون و سونوگرافی برای بررسی ضخامت پشت گردن و وجود استخوان بینی  است. در صورتی که مرحله اول غیر طبیعی باشد اقدامات تشخیصی بیشتری نیاز است اما در صورت طبیعی بودن آن مادر تا غربالگری مرحله دوم نیاز به اقدام خاصی ندارد.

غربالگری مرحله دوم در بازه ی زمانی هفته هجده الی هفته بیست و دو انجام می گیرد و چون مورفولوژی(ظاهر و شکل) اندام ها کامل شده اند، با این سونوگرافی یک ارزیابی دقیق از وضعیت آناتومیک جنین انجام می گیرد و انومالی هایی مانند شکاف لب و کام و باز ماندن لوله عصبی بررسی می شود.

بررسی حرکات جنین در دوران بارداری :

در صورتی که اولین بارداری مادر باشد، از حدود هفته‌ی بیست ام حرکات جنین احساس می شود و در حاملگی های بعدی قبل از هفته ی بیست حرکات جنین حس می شود و مادر باید به مقدار حرکات و الگوی آن توجه کند  و این الگوی حرکات با نزدیک شدن به زمان زایمان تغییر می کند . اگر در هر زمانی از بارداری حرکات جنین متوقف شد یا کاهش یافت مادر باید پزشک را در جریان بگذارد

بررسی قند خون بارداری :

برای پی بردن به دیابت حاملگی، تست تحمل گلوکز خوراکی در هفته ی بیست و شش تا سی حاملگی انجام می شود البته در صورتی  که مادر سابقه دیابت حاملگی یا هر گونه ریسک فاکتور مانند چاقی داشته باشد، این تست  زودتر انجام می گیرد.

در این تست قند خون مادر پس از هشت ساعت ناشتایی اندازه گیری می شود و سپس به مادر یک محلول حاوی مقدار مشخصی قند داده می شود و قند خون یک ساعت و دو ساعت بعد اندازه گیری می شود و بر اساس مقادیر قند خون در این سه آزمایش،  تشخیص دیابت حاملگی رد یا گذاشته می شود.

خانم باردار در صورت مواجه با هر یک از علائم زیر باید سریعا پزشک را در جریان بگذارد:

  • خونریزی واژن
  • وجود ترشحات بدبو در واژن
  • داشتن تب،لرز و درد شکم
  • داشتن سردرد
  • هر گونه تغییر در بینایی
  • کاهش حرکات جنین
  • تورم اندام ها
  • تنگی نفس یا درد قفسه سینه

شما می توانید جهت بررسی و مراقبت های دوران بارداری و پیش از بارداری به مطب دکتر نویدا نوروززادهمتخصص زنان در کرج مراجعه فرمایید.